در حال بارگذاری ...
گزارش شبستان از داستان خاطره‌انگیز پینوکیو 

کودکان با اسطوره کودکی پدران و مادران خود آشنا شدند

پینوکیو داستانی است که برای متولدان دهه ۵۰ و ۶۰ حسی نوستالژیک دارد، حال که آن‌ها پدران و مادران امروز هستند و به همراه فرزندان خود برای دیدن نمایش پینوکیو به سالن شهید دادمان اصفهان آمدند تا به همراه کودکان از این نمایش لذت ببرند.

تئاتر برای کودکان یکی از مشکل‌ترین شاخه‌های هنر نمایش است، جلب توجه کودکان برخلاف تصور عامه کاری دشوار است، موفقیت در ارسال پیام برای کودکان مشکل‌پسند امروزی نیاز به مهارت بسیار دارد. حال مشکل‌تر از آن کار با کودکان برای کودکان است، این مهم نیاز به صبر و حوصله فراوان و توانایی در بازیگردانی و روانشناسی کودک دارد.
 
پینوکیو داستانی است که برای متولدان دهه ۵۰ و ۶۰ حسی نوستالژیک دارد، حال که آن‌ها پدران و مادران امروز هستند و به همراه فرزندان خود برای دیدن نمایش پینوکیو به سالن شهید دادمان اصفهان آمدند تا به همراه کودکان از این نمایش لذت ببرند.

 

نمایش پینوکیو اثر «کارلو کلودی» نویسنده ایتالیایی این بار به همت آموزشگاه تخصصی هنرهای نمایشی سایه و با همکاری دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به روی صحنه رفت.
 
طراحی و بازنویسی این نمایشنامه را امیر شیخ جبلی بر عهده داشت که توانست با کارگردانی این اثر هنر خود در هدایت تئاتر کودک را به نمایش گذارد.
 
نمایش پینوکیو که توسط شیخ جبلی طراحی شده، با اجرایی شاد و موزیکال توانست نظر کودکان را به خود جلب کند. جادوی نور و صدا هم‌زمان توانست نه‌تنها کودکان بلکه خانواده‌های آن‌ها را نیز به خود جلب کند، اولین شعری که در نمایش پینوکیو به گوش رسید از زبان جیرجیرک بود.

 

تولد پینوکیو
پینوکیو عروسک چوبی و نقش اول داستان با دستان پدر ژپتو ساخته شد، ورود پینوکیو در این دنیا با راهنمایی فرشته رنگ زیبایی به خود گرفت، شرط تبدیل شدن او به یک انسان صداقت، شجاعت و فداکاری است، پس پینوکیو به دنبال راهی برای فهمیدن خوب و بد می‌گردد که با وجدان آشنا می‌شود.
 
وجدان پینوکیو
جیرجیرک قبول می‌کند که وجدان پینوکیو باشد و خوب و بد دنیا را به او بیاموزد، پینوکیو قرار است هر بار که نیاز به جیرجیرک پیدا می‌کند با سوت او را خبر کند غافل از این‌که پینوکیو سوت زدن را بلد نیست. او در راه مدرسه با روباه مکار و گربه نره برخورد می‌کند، دو طمع‌کار که برای به دست آوردن پول دست به هر کاری می‌زنند.

 

خلاقیت تبهکارانه
روباه مکار و گربه نره که کتاب داستان پینوکیو را خوانده‌اند، می‌دانند که پینوکیو امکان دارد به دام حقه‌های قدیمی نیافتد پس با خلاقیت سعی می‌کنند راه جدیدی در داستان برای فریب وی پیدا کنند و او را به‌پیش جادوگر ببرند، قرار است جادوگر در برابر کسی که آن‌ها به‌پیش او می‌برند سکه پرداخت کند.
 
داستانی جدید
جادوگر قصه شیخ جبلی با دیگر جادوگران قصه‌های قدیمی تفاوت دارد، او به دنبال پول نیست تنها می‌خواهد داستان‌های کودکانه را از اول بنویسد، خلاقیت شیخ جبلی در این بخش ستودنی است، تغییر داستان دیگران می‌تواند موضوعی بسیار جالب در روابط اجتماعی باشد که این هنرمند به زیبایی به آن اشاره‌کرده است.

 

پینوکیو و جادوگر
پینوکیو که در دام جادوگر اسیر است به کمک فرشته از دام جادوگر رهایی می‌یابد، اما این پایان ماجرا نیست و سفر پینوکیو ادامه دارد، او برای آنکه به کودکی واقعی بدل شود باید راه خود را پیدا کند.
 
نمایش پینوکیو ساخته امیر شیخ جبلی دارای ویژگی‌های زیبایی شناسانه زیادی است که در نوع خود و در ژانر کودک قابل توجه است، استفاده از نور و صدا سبب می‌شود تا توجه به هر گوشه از صحنه که مدنظر کارگردان است محقق شود، حرکات بازیگران نوجوان نیز بی‌نظیر است، جیرجیرک که بخش زیادی از مکالمه‌ها و آوازهای این داستان را برعهده دارد با زبان بدن خود به‌خوبی توانسته از عهده نقش خود برآید.
 
توجه به مفاهیم مدرن در کنار داستانی قدیمی نیز تحسین برانگیز است، هوش روباه مکار و گربه نره به کودکان می‌آموزد که راه‌های جدید در پیش رو دارند. از دیگر مفاهیم پیش روی داستان بازی‌های رایانه‌ای خشن است که شیخ جبلی در بخشی از این داستان به آن اشاره می‌کند.

 

در نمایش پینوکیو محمد قبادی نژاد نقش روباه مکار، بهمن گرامی پدر ژپتو، عاطفه روستازاده فرشته و جادوگر، سید پویا امامی و امیرحسین حسن‌پور نقش پینوکیو، زهرا یراقی گربه نره، آوا امامی کیا جیرجیرک، امیر شیخ جبلی رئیس سیرک و نقش دیگر عروسک‌ها و هم‌کلاسی‌های پینوکیو را بردیا اوستا، شکیبا دهقان، اهورا دهقان، هلیا طالبی، علیرضا افشاری، آیلار قبادی نژاد، شنتیا شریف و مانلی ساعد بازی می‌کنند.
 
مشاور روانشناس این نمایش دکتر ماندانا سپنتا، آهنگساز پویا فرهنگ پژوه، طراح گریم محمد قبادی نژاد، طراح صحنه و آکسوسوار امیر شیخ جبلی، الهه جابر زاده انصاری و زهرا جلالی، طراح لباس نجمه کاظمی، مدیر صحنه مینا سلمانی، منشی صحنه زهرا سلمانی، طراحی و اجرای نور حسام وطنی، طراح بروشور الهه جابر زاده انصاری، دکوراتور محمود شیخ جبلی و روابط عمومی مینا سلمانی بر عهده داشتند.
 
نمایش پینوکیو از (19 مرداد تا 3 شهریور) ساعت 20:45 در سالن شهید دادمان در خیابان سعادت آباد، جنب اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به روی صحنه می‌رود و خانواده ها به همراه کودکان خود می‌توانند از این نمایش دیدن کنند.




نظرات کاربران